میوه‌ای پر از ویتامین که می‌تواند شما را از بیماری‌های قلبی گرفته تا دیابت و سرطان در امان نگه دارد. انجیر را می‌شود در فرآورده‌های مختلف مانند آب انجیر، انجیر خشک، انجیر شکری و مربای انجیر مصرف کرد تا ویتامین آن را در شکل‌های مختلف به بدن تزریق کنیم.

مربای انجیر یکی از مرباهای معروف و پرطرفدار ایرانی است که به خاطر وجود انجیر در آن خواص بسیار زیادی نیز برای بدن دارد. در این آموزش کامل ترین روش پخت مربا انجیر را آماده کرده ایم. با مواد لازم ذکر شده در این دستور می توانید مقداری مربا انجیر به صورت آزمایشی تهیه کنید.

 

 

مواد لازم مربای انجیر انجیر ۱ کیلوگرم شکر ۷۵۰ گرم آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری وانیل ۱ قاشق غذاخوری گلاب ۱ قاشق غذاخوری آب ۲ لیوان دستور پخت و طرز تهیه

برای تهیه مربای انجیر بهتر است از انجیرهای دست چین شده کوچک و یکدست استفاده کنیم تا در پایان کار ظاهر مربا شکیل تر شود. ابتدا انجیرها را تمیز می کنیم و خوب می شوییم. پس از شستشو آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. یک قابلمه بزرگ انتخاب می کنیم.

 

شکر را به همراه آب داخل قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. وقتی آب به جوش آمد و شکر در آب حل شد انجیرها را به شربت اضافه می کنیم. حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا انجیرها با حرارت ملایم بپزند و کاملا نرم شوند.

پس از گذشت این زمان گلاب را به همراه آبلیمو به مربا اضافه می کنیم. حدود ۵ دقیقه صبر می کنیم تا مواد با مربا مخلوط شوند ، سپس مربا را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا با دمای محیط خنک شود.

 

چطور انجیر خشک درست کنیم؟

۱. اگر حیاط یا تراس هم دارید می‌توانید به راحتی انجیر خشک درست کنید. هر مقدار انجیر که می‌خواهید را (ترجیحا انجیرهای کوچک) داخل یک سینی و با فاصله از هم قرار دهید.

۲. زیر و روی انجیرها را یک تنظیف نازک قرار دهید تا گرد و غبار روی آن ننشیند و زیر نور آفتاب قرار دهید. دو تا سه روز زمان می‌برد تا انجیرها خشک شوند.

۳. می‌توانید از دستگاه‌های میوه خشک‌کن هم استفاده کنید اما قطعا خشک‌کردن انجیرها زیر نور خورشید سالم‌تر خواهد بود. ۴. ترجیحا سعی کنید از انجیر زرد برای مربا و انجیر خشک استفاده کنید

 

خواص انجیر

بعد از اینکه مربا سرد شد می توانید مربا را در ظرف دلخواه بریزید و درون یخچال نگهداری کنید. و اما مناسب ترین ظرف برای نگهداری انواع مربا، ظرف شیشه ای و ظروف از جنس کریستال می باشند. نکته جالب این است که مصرف انجیر به درمان مشکلات معده، سلامت قلب و چشم، تسکین گلو درد و تورم لوزه، بهبود سرطان روده و سینه، استحکام و تقویت استخوان و افزایش میل جنسی و باروری کمک شایانی می کند.

 

طرز تهیه مربای انجیر